Programma

9.00 uur - ​Registratie en ontvangst

U ontvangt van ons een naambadge en een congrestas met schrijfmateriaal. De koffie staat voor u klaar!


10.00 uur - Opening door de dagvoorzitter

Mirjam Bosch, directeur, CSV Het Perron.

 


10.10 uur - LOB noodzaak en kans op het vmbo    

Inge Kirsten, decaan Buitenhoutcollege Almere. Beleidsmedewerker vmbo mbo  NVS NVL en expert bij de Loopbaangroep.
Het vmbo heeft de uitdagende taak LOB te borgen in het curriculum. Wat is de noodzaak van LOB binnen het vmbo? Maar ook wat zijn de kansen en mogelijkheden voor het vmbo om LOB goed neer te zetten?

 


10.40 uur - Gedrag in goede banen leiden: over de rol van executieve functies bij kinderen en jongeren

Dr.Mariëtte Huizinga, ontwikkelingspsycholoog en universitair hoofddocent aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij doet onderzoek naar de ontwikkeling van executieve functies bij kinderen vanaf 5 jaar tot aan de jongvolwassenheid. Samen met haar collega Diana Smidts ontwikkelde zij de Nederlandse versie van de BRIEF Executieve Functies Gedragsvragenlijst voor kinderen tussen 5 en 18 jaar en schreven het onlangs verschenen Gedrag in uitvoering: over executieve functies bij kinderen en pubers.

 

Om in het dagelijks leven zelfstandig en efficiënt te kunnen functioneren, moeten we in staat zijn om ons gedrag in goede banen te leiden. Dat is bijvoorbeeld nodig om op tijd te komen bij een afspraak, om het gevoel van teleurstelling te onderdrukken bij een kadootje dat tegenvalt, om vooruit te denken bij een opdracht of iets anders te bedenken als het regent op de dag dat je naar het park wilt gaan. De vaardigheid om gedrag in goede banen te leiden is afhankelijk van denkprocessen die ook wel ‘executieve functies’ worden genoemd. Naarmate kinderen ouder worden, kunnen ze steeds beter en zelfstandiger hun gedrag sturen. Toch zijn er ook kinderen bij wie het allemaal niet zo soepel verloopt. Wanneer er sprake is van problemen met executieve functies zijn de gevolgen daarvan meestal ingrijpend. Niet alleen voor het kind zelf, maar ook voor zijn/haar omgeving (ouders, broers/zussen, leerkrachten, klasgenoten enzovoort). In deze lezing gaat Mariëtte dieper in op het begrip executieve functies en bespreekt zij vaak voorkomende problemen op dit gebied. Bovendien komen tips en oefeningen om met deze problemen om te gaan aan de orde.


11.10 uur - Koffie- en theepauze

Tijdens de pauzes is er tijd en ruimte om de informatiemarkt te bezoeken en te netwerken.


11.40 uur - Eerste deelsessieronde

Tijdens dit congres bezoekt u in twee rondes een deelsessie. Maak een keuze uit tien onderwerpen!


12.40 uur - Lunch

Wij hebben een gevarieerde lunch voor u klaarstaan.

13.40 uur - De waarde van de leraar in een leergemeenschap voor leerlingen in het vmbo

Drs. Annoesjka Boersma, Hogeschoolhoofddocent op het thema 'Pedagogische kwaliteit van het onderwijs', Hogeschool Windesheim, Kenniscentrum Bewegen en Educatie.
Een leergemeenschap voor leerlingen in het vmbo combineert de voordelen van leren door meedoen in een beroepspraktijk met die van leren op school. Leerlingen ervaren wat werken in een beroepspraktijk inhoudt, en nemen expliciet afstand om over die praktijk en zichzelf te leren. Daarbij doen ze algemene en basale beroepsgerichte competenties op, en oriënteren zij zich tegelijkertijd op mogelijk toekomstig werk. In wetenschappelijke literatuur zijn verschillende aanwijzingen te vinden voor het creëren van leeromgevingen waarin zo’n leergemeenschap kan ontstaan. Hoe die aanwijzingen concreet vorm moeten krijgen in de les, hangt sterk af van kenmerken van de leerlingen, leraren, de school en beroepspraktijk. Deze inleiding gaat over de waardevolle rol van de leraar in het voorbereiden en uitvoeren van lessen waarin leerlingen in een leergemeenschap optimaal kunnen leren.


14.10 uur - Passie in het vmbo

Rachel Baan, leraar van het jaar VO 2015, docent, coach en curriculumarchitect, OERtech.nl
Van vmbo leerlingen wordt gezegd dat zij vooral praktisch en toepassingsgericht zijn ingesteld. Zij leren het liefst door te doen. Vaak wordt ook gezegd dat de intrinsieke motivatie van vmbo- leerlingen minder groot is. Dat is dus de uitdaging voor ons vmbo-docenten! Hoe wakkeren wij dat vlammetje aan? Waar ligt de balans tussen theoretisch leren en praktisch doen? En dat steeds weer opnieuw: tips en tricks voor lesgeven.


14.40 uur - Interactieve theatrale docententraining: Geen ogen in uw rug

Hoe gebruikt u als docent letterlijk de ruimte om goed contact te krijgen met uw leerlingen? En hoe geeft u de leerling meer ruimte en verantwoordelijkheid en respecteert u ook uw eigen grenzen? Tijdens deze bijeenkomst laten we herkenbare schoolsituaties tussen leerlingen en docenten zien. Interactief oefent u op de spelvloer welk gedrag en ruimtegebruik het gewenste effect bij de leerling heeft. Herkenbaar, leerzaam en uitdagend.

Over theatergroep PlayBack
Theatergroep PlayBack maakt via interactief en herkenbaar theater maatschappelijke thema’s bespreekbaar onder jongeren, hun ouders en docenten. Zo komt een dialoog op gang over thema's die vaak onbesproken blijven, zoals alcohol en drugs, (online) pesten, liefde en seksualiteit en omgaan met geld. Door jongeren te laten nadenken over wie ze zijn en waar ze voor staan worden ze weerbaarder en sociaal vaardiger. Jaarlijks speelt PlayBack 750 voorstellingen op middelbare scholen, voor jongeren, ouders en docenten. Kijk voor meer informatie en impressie www.tgplayback.nl.


15.05 uur - Theepauze

Tijdens de pauzes is er tijd en ruimte om de informatiemarkt te bezoeken en te netwerken.


15.35 uur - Tweede deelsessieronde

Tijdens dit congres bezoekt u in twee rondes een deelsessie. Maak een keuze uit tien onderwerpen!


16.35 uur - Afsluitende borrel met een hapje